Počítačové hry
Nedávno se v Anglii konal festival počítačových her a nějaký spisovatel
prohlásil, že žádný dospělý člověk by tam neměl jet a vlastně ani hrát
žádné počítačové hry, protože je to hloupé, dětinské a nedůstojné a
každý dospělý by se za to měl stydět. Mohl bych si jednoduše říct, že
jde o dalšího člověka, který se přehnaně stará o to, co si o něm myslí
ostatní, rád soudí lidi, kteří se chovají a myslí jinak než on, a
nechápe, proč by někdo měl dělat věci, které on by nedělal. Existují
také například lidé, kteří považují jízdní kola za dětské hračky, ale
zajímavé je, že v případě počítačových her takové názory nejsou nic
výjimečného. Přitom tito lidé se jako děti dívali na filmy, poslouchali
hudbu, četli knihy, nebo hráli stolní, karetní a sportovní hry, ale v
dospělosti jim nic takového nepřipadá nedůstojné. Podobně sledování
sportovních her na stadiónu nebo v televizi je společensky v pořádku,
přestože jde dokonce jen o pasívní sledování hry někoho jiného. V této
souvislosti mě také zaujalo, že i když většina televizního programu pro
libovolnou věkovou kategorii mi připadá na dost nízké úrovni, přesto je
společensky mnohem přijatelnější. Kategorii počítačových her lze chápat
prostě jako médium, stejně jako knihy nebo filmy, a jeho obsah může být
stejně dobře určen pro dospělé jako pro děti, může jít o akční i
přemýšlivou zábavu a může jít o umělecké dílo nebo odpad. Mimochodem,
první počítačové hry vznikaly a hrály se na univerzitách a v
počítačových výzkumných ústavech. Kromě toho je důležité umět se bavit
a mít koníčky v každém věku. Čím podstatným se liší sbírka filmů a
sbírka her? Někdy jen stačí podívat se na určité věci bez předsudků.
Zabývám se tu jen starými počítači a herními konzolemi, ale nedělám to
proto, že jsou staré, nějaká retro móda je mi ukradená a v podstatě mi
nezáleží na roku výroby. Jen prostě proto, že takové typy mě zajímají,
podobně jako například někdo má rád klasickou hudbu nebo secesní
architekturu. Navíc některé počítače a konzole se mi líbí nebo nelíbí
bez ohledu na to, co je v této oblasti obecně považováno za nejlepší
nebo kolik se jich prodalo. To samé platí i pro hry, kde nevybírám jen
podle jejich hodnocení v časopisech, na Internetu a podobně, ale podle
vlastního vkusu. Už se mi mockrát stalo, že mě bavila hra se špatným
hodnocením a vychvalovaná hra mě vůbec nezaujala. Také se nepovažuji za
sběratele a nemám zájem získat co nejvíce věcí, ale jednu věc mám s
nimi společnou. Starožitnosti, které vlastním, pro mě nejsou bezcenné
krámy na vyhození, naopak se je snažím zachovat v co nejlepším stavu
nebo restaurovat i v případě, že je nakonec předám někomu jinému. To se
týká i zálohování digitálních záznamů, kde originály her a dalších
programů zachovávám beze změny, ale jejich kopie občas upravuji tak,
aby bylo snadné provozovat je v libovolných nahrávacích zařízeních a
emulátorech bez opotřebování kazet, disket a manuálů. Jde o něco jako
počítačovou archeologii, díky níž lze zkoumat historii, která by jinak
zmizela, protože všechna stará elektronická zařízení a záznamová média
postupně přestávají fungovat.
Některé staré počítačové hry jsou pro mě zajímavé také proto, že v době
jejich vzniku neexistovaly žádné starší vzory, všechno bylo nové a
vznikaly celé nové kategorie, podobě jako třeba v počátcích filmu.
Občas se objevovaly i nápady, které nepatřily do žádné kategorie, a
někdy byly vydány hry, které by později už neprošly, protože by se
vydavatel obával, že na tom nevydělá. Někdy to souviselo i se způsobem
jejich vzniku, kdy náklady byly téměř nulové a často i velmi úspěšnou
hru vytvořil jen jeden člověk doma na svém počítači.
Tento způsob se opět vyskytuje i v poslední době díky možnosti nákupu
levných her v elektronické podobě přes Internet, což se ale týká právě
jen novější produkce. Pokud jde o staré hry, tak ty, o které mám
opravdu zájem, se snažím získávat na originálních médiích, ať už jde o
kazety, diskety, CD nebo cartridge. Jednak proto, že jsou v původním
stavu, jednak k nim mám manuály, případně další doplňky, jednak je to
zaručeně legální a také si nepřipadám jako notorický stahovač všeho
možného. Zvlášť ten poslední případ je v poslední době aktuální,
protože čím dál více elektronických kopií všeho možného je čím dál
snadněji dostupných a stovkami tisíc her si lze naplnit počítač nebo je
hrát na Internetu. Pak ale čím dál více lidí zjišťuje, že už vlastně
skoro nic z toho pořádně neprozkoumají a u většiny věcí zůstanou jen na
povrchu. Velkou část her si pustí na pět minut a už zkoušejí další,
velkou část mají uloženou, "až na to jednou bude čas".
A abych nezapomněl, hádky o to, který počítač, konzole, operační systém
nebo sekačka na trávu je nejlepší, jsou mi také ukradené. Takové totiž
neexistují.
Počítačové hry
K počítačovým hrám jsem se dostal postupně pomocí počítačů PMD 85, ZX
Spectrum (jen kazety), PC + DOS (jen PC 386, 486 a diskety), PC +
Linux, Macintosh (jen 68020 a 68040), Silicon Graphics (jen Indy) a
Archimedes (jen ARM 250), kromě toho jsem si u známých také trochu
pohrál s počítači Atari XL, Commodore 64, Amiga, Sam Coupé, PC + DOS +
CD-ROM, PC + Windows (jen do verze 98) a Macintosh G3. Od té doby, co
jsem měl PC s procesorem 486 nebo silnějším, jsem mohl dále rozšířit
svůj přehled v oblasti počítačů i na stroje, ke kterým jsem se nikdy
osobně nedostal, a to pomocí emulátorů.
U domácích počítačů z osmdesátých let 20. století jsem vždy oceňoval,
že kterýkoliv majitel se mohl relativně snadno naučit vytvářet vlastní
programy a tím se současně učit užitečné věci ohledně programování a
počítačů obecně. Právě touto cestou se vypracovala spousta schopných
programátorů, počítačových grafiků a hudebníků a také slavných autorů
her. Někteří z nich ovšem později herní průmysl opustili, protože jim
přestal vyhovovat směr, kterým mířil, a chyběla jim volnost, kterou
dříve měli, tedy tvorba her pro ně přestala být zábava. Zajímavé je, že
někteří z těchto profesionálů sice pokračovali v práci pro stále
výkonnější počítače a herní konzole, ale po dlouhé době se vrátili i ke
starým strojům. Z určitého pohledu je stále lákavé tvořit pro systém s
velmi omezeným výkonem, pamětí i grafickými a zvukovými možnostmi,
zvlášť, když v mnoha případech celou hru dokáže vytvořit jediný člověk.
Pokud jde o mě, také jsem kdysi vytvářel počítačové hry pro PMD 85 a ZX
Spectrum (jen amatérsky) a po dlouhé době jsem se k tvorbě pro Spectrum
vrátil. Původně jsem na PMD 85 a Spectru programoval v jazyku Basic. K
tomu jsem nepotřeboval žádnou výuku ani speciální program, stačilo si
zhruba přečíst manuál k počítači, zapnout počítač a rovnou začít
experimentovat, což byla velká výhoda a lákadlo. S Basicem byla zábava
a na PMD 85 a později na Spectru jsem vyráběl různé typy programů
včetně jednoduchých her. Byl tu ale jeden nepříjemný problém: Vzhledem
k tomu, že Basic obsažený v těchto počítačích se nepřekládal do
strojového kódu a vzhledem k výkonu tehdejších domácích počítačů jsem
nemohl vytvářet nic, co by rychle a plynule hýbalo velkými grafickými
tvary, jako jsem to viděl ve spoustě her od profesionálních autorů. K
tomu byl potřeba strojový kód, do něhož se obvykle překládalo pomocí
Assembleru. S tím to tenkrát bylo mnohem horší, protože jsem k němu
neměl žádný manuál ani překladač, takže jsem zůstával u Basicu. Později
mi někdo půjčil okopírovaný text o Assembleru a dostal se ke mně i
překladač, ale styl obou byl bohužel tak uživatelsky nepřátelský, že mě
brzy odradil. Samozřejmě šlo také o to, že jsem nebyl dostatečně
odhodlaný, jinak bych to možná nějak překousnul. Možná s tím souvisí
tehdejší nedostatek zajímavých a srozumitelných příkladů, které by hned
prováděly něco efektního, a také nedostatečná motivace, protože jsem
neznal moc lidí s počítačem, na kterém by mohli mé výtvory obdivovat.
Také jsem v tehdejším Československu neviděl nikde ve městech obchody s
počítači ani s počítačovými hrami, ani žádnou reklamu, že lze nějakému
vydavateli nabídnout vlastní výtvory, takže mě ani nenapadlo, že by se
na tom dalo vydělat. Vlastně jsem se tenkrát nesetkal skoro ani se
žádnými časopisy, které by se aspoň částečně zabývaly počítači, ale z
toho, co jsem sehnal, jsem přece jen mohl aspoň opsat několik pomocných
programů ve strojovém kódu. Ty bylo potřeba přepsat do počítače jako
hromadu čísel, proto jsem neměl ani tušení, jak uvnitř pracovaly, ale
mohl jsem je využívat jako jednoduché pomůcky ve svých hrách v Basicu.
Ještě o něco později jsem získal lepší překladač Assembleru s několika
krátkými ukázkami programů, takže jsem byl schopen vytvořit asi dva
nebo tři vlastní velmi krátké programy ve strojovém kódu, které jsem
opět využil ve své basicové produkci. Několik mých basicových her s
drobnými assemblerovými doplňky bylo docela působivých, ale tím má
tehdejší herní tvorba skončila, protože už tu Spectrum skoro nikdo
nepoužíval.
Teprve po mnoha letech jsem se u Spectra konečně dostal k nástrojům,
které jsem potřeboval. Jednou z motivací bylo, že jsem díky Internetu
zjistil, že jsou stále na světě lidé, které zajímají tyto počítače, a
že jich dokonce přibývá, vracejí se k tomu, na co mají dobré vzpomínky,
a občas k tomu nalákají i nové zájemce. Samozřejmě se to nedá ani
vzdáleně srovnat s dobou, kdy to bylo aktuální, ale přesto opět vzniká
čím dál více her a dalších programů pro staré stroje a kromě toho, že
se publikují elektronicky, se dokonce objevili nadšenci, kteří znovu
vydávají hry tak jako kdysi, v krabičkách i s manuály. Teď už se na tom
sice nedá vydělat, ale je to prostě zábava a lidé navzájem oceňují své
výtvory. Občas to inspiruje i bývalé uživatele starých počítačů, kteří
nikdy nic nenaprogramovali, aby se teď pokusili splnit si svůj dávný
sen a vytvořit počítačovou hru, kterou navíc mohou sami distribuovat
přes Internet. Přece jen je to něco jiného než jen používat hotové
programy jiných autorů. Někdy se říká, že na rozdíl od starých
počítačových kurzů se teď lidé ve školách v počítačové výuce učí číst,
ale bohužel ne psát.
K tomu, abych se konečně pořádně naučil Assembler, mi překvapivě
nepomohla žádná kniha, ale kombinace starobylého výukového programu,
který běží přímo na Spectru, a různých kousků textu nalezených na
Internetu. Až při tvorbě prvních dvou velkých projektů kompletně v
Assembleru (hra s prostorovou vektorovou grafikou a hra se spoustou
plynule se pohybujících objektů) jsem zjistil, jak obtížné je
naprogramovat na Spectru grafiku, která je dostatečně rychlá, plynulá a
barevná, vejde se do paměti, nebliká a ještě je doprovázena zvukem. Pro
většinu lidí je problémem už samotný jazyk Assembler, který je na první
pohled nesrozumitelný, dále je rychlost programu omezována pomalým
procesorem počítače, který neobsahuje ani příkazy pro násobení a
dělení, grafické tvary nelze jednoduše barvit nebo plynule posouvat,
navíc je někdy také umění nacpat jich dostatek do malé paměti, ale
největší zábava je se zvukem a vykreslovacím paprskem obrazovky. Zvuk
je potřeba vytvářet kmitáním reproduktoru pomocí střídání dvou stavů
jako v učebnici fyziky, takže během jeho přehrávání se nedá skoro nic
jiného dělat, a vykreslování animované grafiky musí být načasováno
podle cesty paprsku, který kreslí obraz na obrazovce, aby nedocházelo k
trhání nebo blikání částí obrazu. Už před mnoha lety mi bylo jasné z
velmi rozdílné úrovně různých her pro Spectrum, že vyrobit něco
takového na určité technické úrovni dokáže jen velmi málo lidí, ale
teprve když jsem to sám prováděl, jsem pořádně ocenil schopnosti autorů
kvalitních spectrovských her. Několik let předtím, než jsem začal
pracovat na svých velkých assemblerových projektech, jsem také zjistil,
že v době, kdy bylo Spectrum aktuální, spousta lidí, kteří
profesionálně programovali pro tento počítač, nepoužívala pro psaní a
překlad assemblerových programů stejný počítač, na kterém pak své
programy spouštěla. Často měli před sebou dva počítače, kde na jednom z
nich běžel překladač Assembleru a když bylo potřeba spustit výsledný
strojový kód, nahrál se pomocí speciálního kabelu do druhého počítače,
přičemž počítač s překladačem ani nemusel být Spectrum (někdy se
používal např. Amstrad kvůli lepší klávesnici nebo PC kvůli vyššímu
výkonu). Tato metoda přinášela velké usnadnění práce, ale já bych v té
době k něčemu takovému neměl přístup ani v případě, že bych se už
tenkrát prokousal Assemblerem. Když jsem se do toho po dlouhé době
znovu pustil, naštěstí už jsem mohl použít podobný způsob spočívající v
provozování překladače Assembleru a emulátoru Spectra na PC.
Někdo se může divit, proč zrovna Spectrum. Není pro to žádný konkrétní
důvod a opět jde hlavně o to, že prostě vyhovuje mému vkusu. Existují
počítače ze stejné doby, které nabízejí zajímavé technické možnosti,
přičemž Spectrum nenabízí nic zvláštního, ale to je paradoxně součást
jeho kouzla. Chápu, proč spousta lidí měla raději počítače umožňující
věci jako sprajty, posun obrazu, různé grafické módy nebo zajímavý zvuk
(např. Atari XL nebo Commodore 64) a na kterých díky tomu určité typy
her vypadaly působivěji. Ale jak vzpomínají tehdejší profesionální
programátoři, tyto technické pomůcky často směrovaly autory právě jen k
určitým typům her, naproti tomu pro Spectrum vymýšleli originální věci
právě proto, že tam není nic, čeho by se chytili, ale obsahuje
relativně výkonný procesor. Tím vznikaly například prostorové hry, u
kterých zmíněné speciální technické možnosti nebylo možné využít a
dokonce podle některých autorů byly pro tyto účely méně vhodné než
jednodušší Spectrum (podobná situace se později opakovala mezi počítači
Amiga a PC). Na druhou stranu je potřeba na Spectru vytvářet ručně i
věci, které jdou jinde jednodušeji, ale i to je pro mě, možná
překvapivě, součást zábavy. Další věc, která mi vyhovuje, jsou
čtvercové body (pixely) a s ohledem na dobu vzniku relativně vysoké
rozlišení obrazu s relativně velkým množstvím barev současně, což je
bohužel za cenu často kritizovaného výrazného omezení práce s barvami,
ale díky této jednoduchosti je práce s grafickou pamětí celkem rychlá.
Pokud jde o zvuk, tam se první verze Spectra opravdu nemá čím chlubit,
i když později s ní někteří programátoři dokázali neuvěřitelné věci,
které občas zní dokonce lépe než na konkurenčních počítačích vybavených
speciálním zvukovým čipem. Bohužel se během přehrávání zvuku nedá skoro
nic jiného dělat, takže spousta her používá jen krátké zvuky, nebo
velmi rychle střídá zvuk a jiné akce, což je ale na druhou stranu občas
možná i dobře, protože jinak by spousta her byla doprovázena neustále
znějícím nepříjemným zvukem příkazu BEEP. Pozdější verze Spectra
obsahuje jeden ze zmíněných zvukových čipů, ale přesto mi v mnoha hrách
více sednul původní zvuk, protože tehdejší počítače se zvukovým čipem
často během hry přehrávaly krátkou skladbu pořád dokola, nebo v mnoha
případech byla hra přeplněna zvukovými efekty, což po určité době
začalo být otravné. Proto jsem paradoxně rád, že většina spectrovských
her podporuje skromný zvuk první verze počítače. Také se mi na Spectru
líbí jeho Basic, který je schopnější než v některých jiných soudobých
počítačích, funguje současně jako operační systém a pro spoustu lidí
byl zábavným úvodem k programování (další velmi dobrý Basic v té době
obsahoval počítač BBC Micro, který dokonce umožňuje přímo do programu v
Basicu psát části v Assembleru, což je vynikající způsob, jak postupně
pronikat do Assembleru). Sympatická je i jednoduchost návrhu Spectra,
díky níž byl počítač velmi levný a díky níž vznikla spousta jeho kopií
v zemích, kam by se jinak téměř nedostal, a dokonce si v té době
někteří lidé sami stavěli vlastní verze. A samozřejmě jde také o to, že
je to jeden z prvních počítačů, se kterými jsem se osobně setkal, a
který jsem měl celkem dlouhou dobu jako jediný počítač (nejdříve asi
rok půjčený a pak asi pět let vlastní, později už jsem měl kromě
Spectra k dispozici i PC).
Následuje seznam některých počítačových her, které mě zaujaly.
Naprostou většinu jsem nikdy nehrál, tedy jde hlavně o dojem z
videozáznamů a dalších informací. Největší počet her je tu pro
Spectrum, ale není to proto, že by to byl nejlepší herní počítač, ale
proto, že ho nejlépe znám a existuje pro něj neuvěřitelné množství her.
Vzhledem k tomu, že staré počítače mají různé technické možnosti, často
platí, že určitá hra je nejlepší na tom starém počítači, kde vznikla,
protože často byla už od začátku vytvářena s ohledem na tyto možnosti.
- ZX Spectrum 16K: 3D Seiddab Attack, Arcadia, Blind Alley,
Bolder Dash, Cavern Fighter, Cookie, Cosmic Debris, Dead Space,
Deathchase, Escape, Exterminator, Fun Park, Galaxians, Horace & the
Spiders, Horace Goes Skiing, Invaders, Ishido, Jet Set Willy 16K,
Jetpac, Jumping Jack, Lava 16K, Mag the Magician, Missile Defence,
Ossuary, Paratroopers, Pheenix, Pinball, Pssst, Sam Spade, Slippery
Sid, Snake Pit, Spawn of Evil, Spectipede, The Train Game, Tranz Am,
Winged Warlords
- ZX Spectrum 48K/128K (Timex 2068, Inves, Decibells, TK90X,
Didaktik Gama, Elwro, HT 3080C, Hobbit, Leningrad, Pentagon,
Scorpion):
Aliens: Neoplasma, Los Amores de Brunilda, Astroclone, Bloodwych,
Carrier Command, Castlevania: Spectral Interlude, Crystal Kingdom Dizzy
(2017), Cyclone, The Dark, Dark Side, Drift, F-16 Combat Pilot, The
Fourth Protocol, Gandalf, The Great Escape, Green Beret, Heavy on the
Magick, The Hobbit 128, Hostages, Knight Lore, Laser Squad, Metal Man
Remixed, Micronaut One, Myth, Popeye, Quadrax, R-Type, Redhawk,
Renegade, Rex, Robin of Sherwood, Runestone, Saboteur, Scuba Dive,
Silkworm, SimCity, Skool Daze, Sorderon's Shadow, Starquake,
Survivisection, The Sword of Ianna, Tau Ceti: Special Edition,
Thanatos, Tir Na Nog, Tomahawk, Towdie, Trap Door, Turbo Esprit,
Turrican, Valley of Rains, Vera, Wanderers: Chained in the Dark
- ZX Spectrum + diskety: Awaken, Black Raven, Delta's Shadow,
Doom, Dune 2, Mortal Kombat, North & South, UFO: Enemy Unknown,
Walker, Worms
- ZX81 (Timex 1000, TK82, CZ 1000): 3D Monster Maze, Against
the Elements, Ant Attack, Boulder Logic, City Patrol, CroZXy Road,
Flight Simulation, Forty Niner, Impact!, Manic Miner, Mazogs, Omega
Phoenix, One Little Ghost, Rock-Crush, Rocket Man, Virus
- Sinclair QL (Thor): Alien Hijack, Deathstrike, The Lost
Pharaoh, Match Point, Pengi, Psion Chess, Pudge, Steve Davis Snooker
- Cambridge Z88: Bounder, Jet-Set Willy, Lemmings, Manic Miner,
The Queen's Footsteps, Sokoban, Sir Lancelot, Z88 Chess, ZetriZ
- ATM Turbo (ZX Evolution): Ball Quest, Black Raven, Edge
Grinder, Gobliiins, Gravibots Evolution, Innsmouth, Ninjajar, Pang,
Prince of Persia, Rusted Souls, Space Mercenary, Super Mario Bros.
- Atari XL: Alternate Reality, Boulder Dash, Crownland,
Draconus, The Eidolon, International Karate, Mercenary, Montezuma's
Revenge, Rescue on Fractalus, Space Harrier, Spy Vs Spy, Star Raiders
2, Total Eclipse, Yoomp!
- Atari ST: Archer Maclean's Pool, Cisco Heat, Dungeon Master,
Eco, F29 Retaliator, Le Fetiche Maya, Formula One Grand Prix,
Gobliiins, Ishar 3, Knights of the Sky, Legends of Valour, Lure of the
Temptress, Mercenary 3, Metal Mutant, Midwinter, Oids, Starglider 2,
Vroom, Xenon 2
- Commodore 64: Creatures 2, Defender of the Crown, Elvira,
Eye of the Beholder, Flimbo's Quest, Ghosts'n Goblins, Gunship,
Katakis, The Last Ninja, Mayhem in Monsterland, Mean Streets, Nebulus,
Project Firestart, Project Stealth Fighter, Sam's Journey, Turrican 2,
Wrath of the Demon, Xenomorph, Zak McKracken
- Commodore VIC-20 (VC-20, VIC-1001): Buck Rogers, Cheese and
Onion, Donkey
Kong, Doom, Frogger '07, Jelly Monsters, Jetpac, The Keep, Manic Miner,
Omega Race, Pentagorat, Realms of Quest 3, Zombie Calavera Prologue
- Commodore Plus/4: 3D Pool, Adventures in Time, Alpharay,
Corruption, Ingrid's Back, Knight Lore, Majesty of Sprites, Pets
Rescue, Trailblazer
- Commodore PET: Space Ace, Rush, Mayhem
- Amiga: The Adventures of Robin Hood, Alien Breed 3D,
Ambermoon, Budokan, Cruise for a Corpse, Frontier, Future Wars, Gunship
2000, Hunter, JETPilot, Lionheart, No Second Prize, Robocop 3, The
Settlers, Shadow of the Beast 2, Tornado, Virtual Karting 2, Zeewolf 2
- Amiga CDTV: The Case of the Cautious Condor, The Labyrinth
of Time, Sherlock Holmes: Consulting Detective
- Apple II (Laser 128, TK3000, Pravetz 82, Vela): Bard's Tale,
Death Sword, Gold Rush!, Karateka, King's Quest 4, Lawless Legends,
Manhunter: New York, Maniac Mansion, Might and Magic 2, Prince of
Persia, Skyfox, Space Quest 2, Space Rogue, Starglider, Stellar 7,
Times of Lore, Windwalker, Wings of Fury, World Karate Championship
- Apple IIgs: Another World (Out of this World), Dungeon
Master, Test Drive 2, The Immortal, Rastan, Rocket Ranger, Spirit of
Excalibur, Task Force
- Macintosh Plus: Arkanoid, The Colony, Cosmic Osmo, Creepy
Castle, Defender of the Crown, Falcon, Flight Simulator 4, Ishar, Loom,
Oids, Star Wars, Targhan, Vette!, Warlock
- Macintosh 68040: A-10 Attack!, F/A-18 Hornet 2, Fury of the
Furries, Prince of Persia, SimTower
- Macintosh 68040 + CD-ROM: Dark Forces, The Dig, Full
Throttle, Gabriel Knight 2, The Journeyman Project 2, Myst,
Phantasmagoria, Prisoner of Ice, Shivers, Spycraft, Titanic, Under a
Killing Moon
- BBC Micro (Proton): Centipede (2018), Cholo, Chuckie Egg,
Elite, Exile, Fire Track, Mr. Ee, Pac Man, Phoenix, Prince of Persia,
Repton, Revs, Sabre Wulf, Scramble, The Sentinel, Spycat, Stunt Car
Racer, Thrust, Uridium
- Electron: 3D Pool, Clogger, Crazy Er*bert, Cyborg Warriors,
Inertia, Manic Miner, Starship Command, Zany Kong Junior
- Atom: Chuckie Egg, Elite, Galaforce, Galaxians, Repton
- Archimedes: Alone in the Dark, Arcturus, Chocks Away,
Chopper Force, Doom, Dune 2, Flashback, Gods, Lemmings 2, Lotus Esprit
Challenge 2, MiG-29 Fulcrum, Pac-Mania, Rick Dangerous, Simon the
Sorcerer, Starfighter 3000, Stunt Racer 2000, Tower of Babel,
Wolfenstein 3D
- Amstrad CPC (Schneider CPC, KC compact, Aleste): La Abadía
del crimen, After the War, Barbarian, B.A.T.,
Batman the Movie, Castle Master, Chase H.Q., Emlyn Hughes International
Soccer, Fighter Bomber, Head over Heels, Le Manoir de Mortvielle,
Murders in Venice, Navy Moves, Night Hunter, Orion Prime, Panza Kick
Boxing, Potsworth & Co., Psyborg, Savage, La Secte noire, Shadow
Dancer, The Shadows of Sergoth, Space Harrier 2, Starstrike 2, Super
Cauldron, Targhan, Terramex, Xyphoes Fantasy
- Amstrad Plus: L'Aigle d'or: Le Retour, Best of the Best,
Burnin' Rubber, Frogger, Ghosts 'n' Goblins, Prehistorik 2, Rick
Dangerous, Striker in the Crypts of Trogan
- Amstrad PCW (Joyce): Angel Nieto: Pole 500, Batman, Bobby
Bearing, Fairlight, The Fourth Protocol, Ingrid's Back, Last Ninja 2,
Match Day 2, The Pawn, Starglider, Tau Ceti 2: Academy, Tomahawk
- MSX: Bosconian, F-1 Spirit: The Road to Formula 1, King's
Valley, Moon Patrol, Nemesis 3, Penguin Adventure, Risky Rick, Uridium,
Xanadu, Zaxxon
- MSX 2: La Abadía del crimen, L'Affaire, Aleste, Los Amores
de Brunilda, Head over Heels, Knight Lore Remake, Metal Gear 2, Space
Manbow, The Sword of Ianna, The Treasure of Usas, Vampire Killer
- Thomson (Prodest): Captain Blood, Dossier Boerhaave,
L'Héritage, Iznogoud, Mission: Liftoff, Les Passagers du vent, Les
Ripoux, Vol Solo
- Oric (Nova 64, Pravetz 8D): 1337, Blake's 7, Impossible
Mission, Pulsoids, Skool Daze, Space: 1999, Stormlord
- PC 486 + DOS: B.A.T. 2 (The Koshan Conspiracy), Betrayal at
Krondor, Descent, Dune 2, Flight Assignment: A.T.P., Gabriel Knight,
Hexen, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Ishar 2, KGB, King's
Quest 6, Lands of Lore, Little Big Adventure, Magic Carpet, Ravenloft,
Shadow of the Comet, System Shock, TFX, Transport Tycoon, Ultima 7,
Ultima Underworld 2
- PC 486 + DOS + CD-ROM: Alone in the Dark 3, Apache Longbow,
Azrael's Tear, Broken Sword, The Elder Scrolls 2: Daggerfall, Fade to
Black, The Last Express, Screamer, Su-27 Flanker, Syndicate Wars, The
Terminator: Future Shock, Time Gate: Knight's Chase, Tomb Raider, Quake
- PC + Linux (přibližně 1998–2013): The Battle for
Wesnoth, Botanicula, Egoboo, FlightGear,
Frogatto, Glest, Half-Life 2, Machinarium, Metro: Last Light,
Neverwinter Nights, OpenTTD, Return to Castle Wolfenstein, Robin Hood:
The Legend of Sherwood, Rune, Speed Dreams, Super Tuxkart, Trine, Tux
Racer, VDrift, Warzone 2100, Widelands, World of Goo, X-Plane
- Silicon Graphics: Abuse, Doom, Quake
- PC + MS Windows (do verze 98): Gabriel Knight 3, The
Neverhood
- TRS-80 (Aster, Dismac, LNW-80): Armored Patrol, Eliminator,
Flight Simulator, Galaxy Invasion Plus, Gravitron, Meteor Mission 2,
Panik, Penetrator, Scarfman, Sea Dragon, Zaxxon
- Tandy CoCo (CP 400, LZ Color 64, MX-1600, Micro-SEP, Sampo
CoCo): Arkanoid, Dino Wars, Donkey Kong, Dungeons of Daggorath,
Flight Simulator 2, Gunstar, King's Quest 3, Koronis Rift,
Rad Warrior, Rampage, Sailor Man
- Dragon 32 (Dragon 64, Dragon 200): Back Track, Dark Star,
Deathchase, Donkey King,
Ice Castles, Indoor Football, Juxta Position, Katerpillar 2, Lunar
Rover Patrol, Lunattack, Rommel 3D, Skramble, Tanglewood
- TRS-80 MC-10 (Alice): Asteroids, FlagonBird, Pac-Man, Space
Assault
- PMD 85 (Didaktik Alfa): Highway Encounter, Hlípa, Jet-Set
Willy, Jetpac, Kvádro, Lemmings, Magicland Dizzy, Manic Miner,
Plotting, Pssst, Spindizzy
- Sam Coupé: Battle Zone, Defender, Defenders of the Earth,
Escape from the Planet of the Robot Monsters, Exodus, Lemmings, The
Light Corridor, Pang, Prince of Persia, Rick Dangerous
- FM Towns: Indiana Jones and the Last Crusade, Loom, Samurai
Spirits, Ultima 6, Zak McKracken, Viewpoint
- Sharp MZ-80: Galaxian, Puckman, Space Invaders, Vairos,
Zeroid
- Sharp MZ-800: Dizzy 3, Exolon, Flappy, Hlípa, Laser Squad,
Lemmings
- Sharp X1: Galaga, Gradius, Hydlide 3, The Screamer, Star
Cruiser, XZR 2
- Sharp X68000: Castlevania Chronicles, Final Fight, Garo
Densetsu 2, Star Wars: Attack on the Death Star, Super Hang-On, Thunder
Blade
- NEC PC-6001: Chack'n Pop, Eggy
- NEC PC-88: Snatcher, Star Cruiser, Wibarm, Ys 3
- NEC PC-98: F-117A Nighthawk Stealth Fighter 2, Flight
Simulator 5, Policenauts, Sango Fighter, Take the A-Train 4, Ultima 8,
Ultima Underworld
- Jupiter Ace (Minstrel 4th, Jupiter-II): Ace Star, Centipede,
Snake, SokoACE, Sudoku, Super Chess, Tetris, Valkyr
- Sega SC-3000: Champion Boxing, Choplifter, Girl's Garden,
Penguin Land, Star Force
- TI-99/4A: Dig Dug, Flying Shark, Jet-Set Willy, Jetpac,
Knight Lore, Pac-Man, Pyjamarama, Q*bert, Sabre Wulf, Space Bandits,
Wing War
- Coleco Adam: Antarctic Adventure, BC's Quest for Tires,
Congo Bongo, Donkey Kong, Donkey Kong Junior, Dragon's Lair, Mr. Do!'s
Castle, Roc 'n Rope, Tournament Tennis, Tutankham, Zaxxon
- Sord M5 (CGL M5, Game M5): Funny Mouse, Galax, Moon Patrol,
Photon, Pooyan, Power Pac, Real Tennis, Super Cobra
- Enterprise: Atic Atac, Batman, Chase H.Q., Green Beret,
International Karate +, Magic Ball, North & South, Operation
Alexandra, Rick Dangerous 2, Star Sabre, Sub Hunter, Switchblade, Total
Eclipse, WEC Le Mans
- Memotech MTX (RS128): Comic Bakery, Highway Encounter,
Jet-Set Willy, Pac-Man, Qogo, Quazzia, Surface Scanner
- Tatung Einstein: Chuckie Egg, Deadzone, House of Usher,
King's Valley, Lazy Jones, Starquake, Yie Ar Kung Fu
- Fujitsu FM-7: J.B. Harold Series 2, Silpheed, Ys 2
- Elektronika BK-0011: Monkey Island 2, Prince of Persia
- Vektor 06C: Exolon, Lemmings
- Primo A-32: Manic Miner, Turbo Jack
- Camputers Lynx (Leisure, Laureate): Centipede, Diggerman,
Gobble De Spook, Lynx Invaders
- IQ 151: Manic Miner
- Ondra: Abu Simbel Profanation, Galaxians, Jet-Set Willy,
Jetpac, Jumping Jack, Manic Miner, Mr. Pac Man, Planetoids, Pssst
- PP-01: Abu Simbel Profanation, Jumping Jack, Manic Miner,
Pipes, Space Raiders, West Bank
- Galaksija: Blade Alley, Galaktički Rat, Jumping Jack, Night
Pilot, Super Cruiser, Tetris, Wall
- Sony SMC-777: Striz B.H., Vortex
Konzolové hry
Z elektronických herních konzolí jsem postupně získal Game Boy (jen
černobílý), SNES a Vectrex, ale až dlouho po období, kdy byly aktuální.
A podobně jako v případě počítačových her jsem díky svému PC a
emulátorům vyzkoušel i hry pro některé jiné konzole. Konzolové hry mě
ale nikdy nechytily tak jako počítačové hry, i když staré konzole jsou
vlastně něco jako počítače bez klávesnice a zapisovatelného média, na
kterých lze pouze hrát hry. Ovšem díky tomuto úzkému zaměření mohou
občas hry lépe využívat právě těch specializovaných možností a spousta
z nich vypadá technicky dokonaleji než podobné počítačové hry ze
stejného období. Další výhodou je bezproblémové spouštění her –
stačí zasunout jednu krabičku do druhé, zapnout a hotovo. Na druhou
stranu ve světě starých konzolových her není tak velká rozmanitost a
množství a některé typy her tam úplně chybí. Napadají mě dva důvody.
Většina starých konzolí byla navržena tak, aby za co nejnižší cenu co
nejlépe zvládaly určité typy her, které v té době byly populární ve
video hernách, a proto špatně zvládaly jiné typy her. Druhým důvodem
může být skutečnost, že majitelé konzolí neměli možnost pro ně nic sami
programovat a dokonce někteří výrobci konzolí rozhodovali, které hry se
mohou prodávat a kolik jich který výrobce může vytvářet. Navíc bylo
potřeba platit licence výrobcům konzolí a také výroba cartridgí s hrami
byla mnohem dražší než kazety nebo diskety, což si menší firmy nemohly
dovolit a větší firmy většinou nechtěly riskovat investování peněz do
nápadů bez zaručeného úspěchu. Počítačové hry mohl teoreticky vytvářet
doma každý majitel počítače a k distribuci stačilo kopírování pomocí
magnetofonu nebo disketové jednotky, proto se občas objevovaly velmi
originální věci, které by se na konzolích do prodeje nedostaly.
Jak jsem se dozvěděl, na herní konzole z osmdesátých let 20. století se
dívají jinak lidé v USA a jinak lidé v Evropě, protože v té době
většina lidí v USA striktně rozlišovala počítače na práci a konzole na
hraní, ale v Evropě spousta lidí považovala počítače za vhodné i pro
zábavu. V USA tedy byly v herní oblasti úspěšnější konzole a v Evropě
domácí počítače, v USA si z té doby pamatují rozvoj a dva krachy
konzolového průmyslu, v Evropě si pamatují spoustu typů domácích
počítačů a později jejich nahrazení platformou PC. Platilo to dokonce i
pro americké počítače, jako je například Amiga s proslulými grafickými
a zvukovými možnostmi, kde naprostá většina kusů se prodala v Evropě,
přičemž v USA šlo jen asi o 14 % a výrobce tam byl považován spíš za
firmu s hračkami, přestože Amiga byla výkonnější než naprostá většina
ostatních osobních počítačů a současně levnější než
"seriózní" PC a Macintosh. Na tehdejší počítačovou záplavu si
dobře vzpomínám i já a i když jsem o konzolích věděl, vůbec mě tenkrát
nelákaly, protože počítače mi připadaly zajímavější a univerzálnější,
hry pro ně byly několikrát levnější a v mnohem větším množství a navíc
jsem se mohl pokoušet sám něco vytvářet. Samozřejmě také hrála roli
skutečnost, že jsem znal lidi s počítači, s nimiž bylo možné pomocí
kopírování hry vyměňovat, ale neznal jsem nikoho s konzolí, kde by
navíc hry kopírovat nešlo. Hlavně to ale byly skutečné počítače, se
kterými bylo možné provádět také spoustu jiných věcí. Až když se mnohem
později lidé zbavovali starších konzolí, rozhodl jsem se něco z toho si
pro zajímavost pořídit.
Následuje seznam některých konzolových her, které mě zaujaly. Naprostou
většinu jsem nikdy nehrál, tedy jde hlavně o dojem z videozáznamů a
dalších informací.
- Game Boy: Altered Space, Batman: The Animated Series,
Castlevania 2, Kirby's Dream Land 2, The Legend of Zelda: Link's
Awakening, Monster Max, Netto Garo Densetsu 2, Race Drivin', Tetris,
Warioland 2, X (Ekkusu)
- Game Boy Color (GB Boy Colour): The Fish Files, Ghosts'n
Goblins, Rayman, Spy Vs Spy, SWIV
- Game Boy Advance: Batman Begins, Double Dragon Advance,
Driv3r, Final Fight One, LEGO Star Wars 2, Medal of Honor: Infiltrator,
Metal Slug Advance, Racing Gears Advance, Star Wars: Flight of the
Falcon, Super Monkey Ball Jr., V-Rally 3
- Super Famicom (SNES): Axelay, Chrono Trigger, Cybernator,
Donkey Kong Country, Final Fight 3, Knights of the Round, Pocky &
Rocky 2, Rendering Ranger, Shadowrun, Starwing (Starfox), Super
Castlevania 4, Super Double Dragon, Super Ghouls 'n' Ghosts, Super
Mario Kart, Super Off Road: The Baja, Super Turrican 2, Terranigma,
Yoshi's Island
- Vectrex: Mine Storm, Pole Position, Scramble, Spike,
Stramash Zone, Thrust, Tour de France, Vector Patrol, Vector Pilot,
Vectrexians
- Famicom (NES, Dendy, Phantom System, Subor, Terminator, Samurai,
Micro Genius): Batman: Return of the Joker, Battletoads,
Best of the Best, Castlevania 3, Crisis Force, Crystalis, Elite,
Kirby's Adventure, Mr. Gimmick, Nightshade, Ninja Ryukenden 3 (Ninja
Gaiden 3), Rad Racer, Rush'n Attack, Snake Rattle 'n' Roll, Solstice,
Street Gangs (River City Ransom), Super Mario Bros. 3
- Sega Mark III (Master System, Gam*Boy): Aladdin, Chuck Rock
2, Fantasy Zone, Impossible Mission, Phantasy Star, Power Strike 2,
Psycho Fox, R-Type, Road Rash, Sonic the Hedgehog, Street Fighter 2
- Mega Drive (Genesis): The Adventures of Batman & Robin,
Budokan, Comix Zone, Contra: Hard Corps, Earthworm Jim, General Chaos,
Golden Axe, Jimmy White's Whirlwind Snooker, Jungle Strike, Kawasaki
Superbike Challenge, Landstalker, Light Crusader, MiG-29 Fighter Pilot,
The Misadventures of Flink, Ranger-X, Shinobi 3, Sonic 3, Sonic 3D, The
Story of Thor, Streets of Rage 2, Thunder Force 4, Vectorman, Virtua
Racing, Wolfenstein 3D, Zero Tolerance
- Mega Drive 32X (Genesis 32X): BC Racers, Doom, Metal Head,
Space Harrier, Star Wars Arcade, Virtua Fighter, Virtua Racing Deluxe
- Sega Mega-CD (Sega CD): Batman Returns, Dracula Unleashed,
Dune, Heart of the Alien, Thunderhawk (AH-3 Thunderstrike), Rise of the
Dragon, Soul Star
- Game Gear: Land of Illusion, Marble Madness, Mortal Kombat,
OutRun Europa, Ristar, Shinobi, Virtua Fighter Animation
- PC Engine (TurboGrafx-16): After Burner 2, Bomberman '94,
Bonk 3, Dead Moon, Final Lap Twin, Final Soldier, Magical Chase, Saigo
no Nindo (Ninja Spirit), Out Run, Parasol Stars, Street Fighter 2:
Champion Edition
- Super CD-ROM (TurboGrafx-CD): Ai Cho Aniki, Akumajo Dracula
X: Chi no Rondo, Beyond Shadowgate, Ginga Fukei Densetsu Sapphire, Kaze
Kiri, Lords of Thunder (Winds of Thunder), Ryuko no Ken, Sherlock
Holmes: Consulting Detective 2, Snatcher
- SuperGrafx: Aldynes, Daimakaimura
- Neo Geo (AES): Art of Fighting 3, Blazing Star, Garou: Mark
of the Wolves, The King of Fighters 2000, The Last Blade, Metal Slug,
Samurai Shodown 4, Shock Troopers, Viewpoint
- Neo Geo CD: Shinsetsu Samurai Spirits: Bushido Retsuden
- Neo Geo Pocket Color: Densha de Go! 2, The Last Blade:
Beyond the Destiny, Metal Slug: 1st Mission, Puzzle Bobble Mini
(Bust-A-Move Pocket)
- Atari 2600 (Atari 2800, Video Arcade): Battlezone, Enduro,
Galagon, Gravitar, Lady Bug, Phoenix, Pitfall 2, Scramble, Solaris,
Space Shuttle, Tennis, Thrust, Tomcat
- Atari 5200: Centipede, Montezuma's Revenge, Moon Patrol
(2019), Rescue on Fractalus, Star Raiders, Super Cobra
- Atari 7800: Asteroids Deluxe, Ballblazer, Commando, Donkey
Kong Jr., Ms. Pac-Man, Pole Position 2, Robotron: 2084, Xevious
- Intellivision (INTV System III): Atlantis, Boulder Dash,
D2K, Pac-Man, Q*bert, Spiker! Super Pro Volleyball, Stadium Mud
Buggies, Thunder Castle
- Lynx: Battle Wheels, Blue Lightning, California Games,
Double Dragon, Dracula the Undead, Ms. Pac-Man, Shadow of the Beast,
Steel Talons, Toki
- Nintendo 64: Banjo-Kazooie, Beetle Adventure Racing!,
Castlevania: Legacy of Darkness, Conker's Bad Fur Day, Fighter Destiny
2, Fighting Force, GoldenEye, The Legend of Zelda: Ocarina of Time,
Perfect Dark, Quake, Resident Evil 2, World Driver Championship
- 3DO: Alone in the Dark 2, Flying Nightmares, The Need for
Speed, Return Fire, Robinson's Requiem, Wing Commander 3
- Jaguar: Alien Vs Predator, Iron Soldier 2, Power Drive
Rally, Rayman, Tempest 2000, Wolfenstein 3D
- Jaguar CD (Jag CD): Myst
- WonderSwan: Clock Tower, Final Lap 2000, Makaimura
- WonderSwan Color: Final Fantasy, Golden Axe, Run Dim: Return
to Earth, XI Little
- Amiga CD32: The Big Red Adventure, Defender of the Crown 2
- N-Gage: Ashen, Asphalt: Urban GT, Colin McRae Rally 2005,
The Elder Scrolls Travels: Shadowkey, Pandemonium!, Splinter Cell:
Chaos Theory, Tomb Raider
- PlayStation: Alien: Resurrection, Bushido Blade, Driver 2,
Gran Turismo 2, Heart of Darkness, In Cold Blood, Kensei, Metal Gear
Solid, Parasite Eve 2, Ronin Blade, Silent Hill, Syphon Filter 2,
Tenchu: Stealth Assassins, Tomb Raider: The Last Revelation, Vagrant
Story
- Odyssey 2 (Videopac, Jet 25, Schneider 7000): Chez Maxime,
K.C.'s Krazy Chase!, K.C. Munchkin!
- Saturn: Blazing Dragons, Burning Rangers, Daytona USA:
Championship Circuit Edition, Nights into Dreams..., Panzer Dragoon
Saga, Power Drift, Radiant Silvergun, Resident Evil, Scorcher, Sega
Rally Championship, Shining Force 3, Tomb Raider, Virtua Fighter 2
- Cassette Vision: Astro Command, Galaxian
- Super Cassette Vision: Mappy, Pop & Chips, Sky Kid, Star
Speeder
- Epoch Pocket: Astro Bomber
- Channel F (VES, Luxor VEC, Grandstand, Color TelePlay, SABA
Videoplay, Challenger): Alien Invasion, Centipede, Hockey,
Pac-Man
- Casio PV-1000: Fighting Bug, Tutankham
- Astrocade (Bally Professional Arcade, Bally Computer
System): Galaxian, Incredible Wizard, Muncher, Space Invaders,
Treasure Cove
- Arcadia 2001 (HMG-2650, Cosmos, Leisure Vision, Leonardo,
TVG-2000, Tele-Fever): Cat Trax, Grand Slam Tennis, Space Attack
- Adventure Vision: Defender, Space Force, Super Cobra,
Turtles
- RCA Studio II (MPT-02, COM-100): Asteroids, Invaders,
Pac-Man, Scramble
Seznamy počítačových her